Koncert Med Sergei Babayan

koncerter
17. april 2018
11:00
Om arrangementet

Koncert med Sergei Babayan

Sergei Babayan er blevet en kultfigur i USA, hvor den armenskfødte pianist slog sig ned i 1989. Nu er det københavnernes tur til at få et intimt møde med denne legendariske virtuos. Det bliver en bevægende aften med musik fra alle ender af den store klaverlitteratur – inklusive musik af Rachmaninov, som i Babayans fortolkning fik Le Figaros anmelder til at erklære følgende om pianistens spil: ”unequaled touch, perfectly harmonious phrasing and breathtaking virtuosity.” 15 takter med et uhyre simpelt nodebillede udgør Arvo Pärts værk Für Alina, skrevet i 1976 til en vens attenårige datter. Det er det første værk i Pärts særlige stil, tintinnabulation (efter det latinske ord for klokke) – karakteriseret ved at have én stemme, der bevæger sig trinvist i en enkel skala, mens den anden udelukkende bevæger sig mellem de tre toner i toneartens grundakkord. Den noterede musik gennemspilles flere gange med mulighed for at improvisere. Fra det helt enkle til noget af den mest teknisk betonede musik: Liszts ballade begynder med rumlen under et enkelt, men lidt dystert åbningsmotiv, mens slutningen er afklaret og smuk. Vladimir Ryabovs stærkt billedskabende cocktail af folklore og neo-romantik afløses af en afdeling med Bachs klavermusik. En musik der ofte fra Bachs side var tænkt som materiale for amatører. Bachs ’pædagogiske’ klaverværker blev formentlig til i begyndelsen af 1720’erne. Det er i tiden omkring færdiggørelsen af første del af Das Wohltemperierte Klavier, hvor Bach tjente som kapelmester hos prins Leopold i Köthen. Bach leverede underholdning til hoffet – orkestersuiter, cellosuiter og violinsonater med stilistiske træk fra dansemusikken. Det er imidlertid ikke gavotter, menuetter og polonaiser, der fylder mest i klaverhæfterne, men korte præludier, fugaer, inventioner og sinfoniaer. Bach har skåret helt ind til ’ren’ klavermusik med fokus på fugateknik, to-, tre- og firestemmigt spil på instrumentet, som med ny stemmeteknik nu kunne boltre sig i alle tonearter. Vals nr. 2 af Chopin var noget af det sidste fra hans hånd og rummer alt det, vi elsker ved den ekvilibristiske komponist: Puls, løb, smægtende melodier, vemodige harmonier og en enestående chance for virtuose pianister til at demonstrere, hvordan musikalsk lethed og virtuos kompleksitet kan høre sammen. Om muligt skærpes de virtuose krav i koncertens to sidste satser af Rachmaninov. Moment Musicaux er øjeblikke, opstået i komponistens sind, og så direkte som muligt givet videre i form af musik. I det sidste af disse øjeblikke, er der blæst op til storm i en voldsom maestoso. En evig strøm af 32-dele lægger fundamentet under de melodiske lag – alt sammen udviklet gennem dynamiske kontraster og enestående klanglige udnyttelser af klaverets muligheder. Læs mere og køb billetter på www.mogensdahl.dk/arrangementer Pris pr. person kr. 395,-/ 295,- stud. Partoutkort til sæsonen kr. 1700,- for 5 aftener

links

forslag



Mogens Dahl Koncertsal

Snorresgade 22,
København S, Danmark

Om Mogens Dahl Koncertsal

Mogens Dahls musikalske karriere blev grundlagt foran klaveret i hjemmet i Thisted, mens moderen spillede og alle seks søskende sang. I 1982 tog Mogens Dahl dirigenteksamen efter at have afsluttet sine studier. Det blev starten på en spændende karriere som dirigent for en række kor og orkestre. Mogens Dahl har præget kommende dirigenter i sit arbejde som lektor i direktion ved Institut for Musik på Aalborg Universitet fra 1982-2006. Og som dirigent og syngemester ved Den Jyske Opera fra 1991-2006 trådte han for alvor ind på den danske scene.

dato 17. april 2018
event starter 11:00